Bielsko-Biała: gdzie szukać ofert pracy?

Szukanie zatrudnienia w Bielsku-Białej i okolicy nie musi być trudne ani czasochłonne. Przeczytaj porady jak znaleźć szybko zatrudnienie.

Kluczowa jest umiejętność dotarcia do jak największej liczby interesujących kandydata ofert pracy w krótkim czasie. Dlatego warto postawić na dobre źródła ogłoszeń oraz poznać skuteczne metody szukania zatrudnienia.

 

Praca Bielsko-Biała i okolice – gdzie szukać interesujących ogłoszeń?

Bielski rynek pracy jest otwarty na specjalistów z różnych branż. Coroczna prognoza wykonywana na zlecenie resortu pracy Barometr zawodów wskazuje, że w 2023 r. w mieście tym widoczne będzie zapotrzebowanie między innymi na pracowników IT, TSL, a także osoby z wykształceniem technicznym i branżowym. Wśród zawodów deficytowych wskazano np. programistę, kierowcę autobusu, magazyniera, mechanika samochodowego, pracownika przetwórstwa metali i robotnika budowlanego. W Bielsku-Białej utrzyma się też wysoki popyt na pracowników usług medyczno-opiekuńczych, m.in. pielęgniarki, psychologów i opiekunów osób starszych lub z niepełnosprawnością.

Lokalny rynek pracy wciąż jest chłonny na nowych kandydatów, o czym świadczy rekordowo niska w skali ogólnopolskiej, ale też wojewódzkie, stopa bezrobocia. Wg danych GUS w końcu września 2022 r. wskaźnik dla Bielska-Białej był na poziomie zaledwie 1,8% (dla porównania stopa bezrobocia obliczona dla Polski w tym czasie to 5,1%, dla woj. śląskiego – 3,8%). To wszystko stanowi dobry prognostyk dla osób szukających w Bielsku-Białej pracy.

Należy jednak pamiętać, że nie we wszystkich branżach popyt na kadrę jest równie wysoki. Kwestią kluczową jest zatem zdolność do szybkiego dotarcia do interesujących ofert – spełniających wymagania kandydata, informatywnych, takich, na które chce od odpowiedzieć, wysyłając zgłoszenie do pracy. Istotne jest także to, by ogłoszenia pochodziły z bezpiecznych źródeł – miejsc w sieci, w których ryzyko natknięcia się na oszusta próbującego wyłudzić dane osobowe lub pieniądze jest minimalne. Zaleca się więc w szczególności szukać ofert pracy od bielskich pracodawców:

  • na renomowanych, ogólnopolskich portalach rekrutacyjnych typu praca.pl,
  • na stronach dedykowanych zagadnieniu zatrudnienia w konkretnym mieście lub regionie, w tym wypadku: praca Bielsko-Biała,
  • w Centralnej Bazie Ofert Pracy, czyli platformie z ogłoszeniami z urzędów pracy, w tym z Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku-Białej.

W czasie szukania zatrudnienia istotna jest systematyczność. Żeby szybko się nie zniechęcić, najlepiej wyznaczyć sobie określoną porę dnia i np. dzień tygodnia na przeglądanie ofert i wysyłanie zgłoszeń. By podnieść swoje szanse na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, warto przygotować dobre dokumenty aplikacyjne.

Jak napisać CV do pracy?

CV to swego rodzaju wizytówka kandydata do pracy. Dokument ma za zadanie przyciągnąć uwagę rekrutera i przekonać go, że warto zaprosić nas na rozmowę o pracę. W czasie tworzenia CV warto przez cały czas mieć w pamięci ten cel. To pomoże uniknąć częstego błędu, czyli traktowania curriculum vitae jako swego rodzaju osobistej kroniki życia zawodowego. Innymi słowy, informacje, jakie powinniśmy zawrzeć w dokumencie, muszą zostać poddane uważnej selekcji. Umieśćmy w nim tylko te dane, które są istotne z punktu widzenia bieżącej rekrutacji bądź pracy w wybranej branży. Dlatego jeśli planujemy aplikowanie na stanowiska w dwóch różnych obszarach zawodowych – np. w IT i oświacie – należy przygotować dwa oddzielne dokumenty podkreślające nasze kompetencje w każdej z tych dziedzin.

CV powinno trzymać się określonej struktury. Najczęściej dokument dzieli się na sekcje:

  • dane kontaktowe – imię i nazwisko, adres e-mail, telefon;
  • profil kandydata – nie jest obowiązkowy, ale warto się na niego zdecydować. To kilka zdań podsumowujących dotychczasową ścieżkę kariery, opisujących doświadczenie lub plany zawodowe;
  • doświadczenie – należy pamiętać o chronologii (ostatnie stanowiska wymieniamy najpierw). Dobrze jest też podać kilka kluczowych obowiązków na każdym ze stanowisk. W tym miejscu należy też pamiętać o selekcji danych. Nie trzeba pisać o wszystkich miejscach pracy, ale jedynie o tych, które są istotne z punktu widzenia bieżącej rekrutacji czy pracy w danej branży;
  • wykształcenie – najczęściej podaje się ostatnią szkołę/uczelnię, a także wszystkie dyplomy i kursy mające znaczenie w czasie rekrutacji;
  • umiejętności – w pierwszej kolejności wymienia się umiejętności specjalistyczne, techniczne, następnie umiejętności miękkie np. dotyczące pracy z klientem, w grupie, organizacji pracy itp. Na koniec podajemy dodatkowe umiejętności, niezwiązane bezpośrednio ze stanowiskiem, ale które mogą być dodatkowym atutem;
  • znajomość języków obcych – należy wymienić język obcy wraz z poziomem umiejętności (np. w międzynarodowej skali). Trzeba pamiętać, że rekruter może chcieć sprawdzić w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, czy faktycznie znamy język, którym chwaliliśmy się w CV;
  • zainteresowania – warto podać takie, które mogą nas wyróżnić na tle kandydatów, ale oczywiście zgodne z rzeczywistością. Najlepiej unikać ogólników typu: czytanie książek, podróżowanie – zamiast tego można wskazać konkretnych pisarzy czy gatunek literacki, sposób podróżowania albo ulubione destynacje wycieczek itp.;
  • klauzula dotycząca zgody na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby rekrutacji.

Do niedawna standardem było zamieszczanie w CV zdjęcia. Warto wiedzieć, że zgodnie z najnowszymi trendami w rekrutacji coraz więcej kandydatów pomija fotografię, chyba że wygląd ma znaczenie dla wykonywanej pracy (np. w zawodzie aktora czy modelki).

CV można przygotować w programie do edycji tekstu bądź w internetowym kreatorze. Darmowy kreator CV online znaleźć można na portalu praca.pl – by z niego skorzystać, trzeba się zalogować.